E-commerce to dynamicznie rozwijająca się gałąź gospodarki, nic, więc dziwnego, że z każdym rokiem przybywa w sieci coraz więcej sklepów internetowych. Dla sprzedawców jest to ogromna szansa na poszerzenie grona klientów i dotarcie do tych nawet znajdujących się po drugiej stronie kraju lub nawet za granicą. Nowoczesne technologie internetowe są już dziś na tyle rozwinięte, że stworzenie własnego sklepu online jest na wyciągnięcie ręki dla każdego przedsiębiorcy, trudniącego się handlem. Nie oznacza to jednak, że zajmuje to pięć minut, a wręcz przeciwnie, budowa sklepu internetowego bowiem powinna być dobrze przemyślana i zrealizowana. Każda strona internetowa, realizująca sprzedaż w sieci, musi mieć swój własny silnik i szkielet w oparciu o który zostanie zbudowana. Na co się, więc zdecydować?
Rozwiązania open source i szablony
Popularnym sposobem na budowę sklepu internetowego są otwarte oprogramowania, udostępniane wszystkim użytkownikom na podstawie bezpłatnych licencji, co przemawia na korzyść tego typu rozwiązania, ponieważ nie trzeba ponosić żadnych kosztów z tytułu utrzymywania strony. Rozchwytywanym systemem CMS wyłącznie dla segmentu e-commerce jest dziś PrestaShop, umożliwiająca postawienie gotowego sklepu internetowego, który realizować będzie wszystkie zamierzone cele takie jak płatności, zarządzenie produktami, obsługa kliencka, marketing itd. Drugim, równie dobrym i chętnie stosowanym rozwiązaniem o którym wspomina na swojej stronie SEO Mariusz jest znany internautom WordPress, który dzięki modułowi i wtyczce WooCommerce pozwala zbudować samodzielny sklep online. Oba wymienione systemy mają cechę wspólną, ponieważ działają na szablonach, będących szkieletem dla strony internetowej. To w dużej mierze od wyboru odpowiedniego szablonu będzie zależeć to, jak będzie prezentował się dany sklep internetowy oraz jakie funkcje będzie prezentował. Bogata oferta szablonów, zarówno darmowych, jak i płatnych daje użytkownikowi możliwość dopasowania go do konkretnej działalności i charakteru firmy. Sklepy oparte na szablonie umożliwiają wprowadzanie również własnych ulepszeń i modyfikacji w kodzie – wystarczy jedynie znajomość programowania. Zmian można dokonywać zarówno poprzez panel administratorski, jak i bezpośrednio w plikach w kodzie strony.
A może system SaaS?
Konkurencyjnym systemem dla wcześniej wspomnianych stał się SaaS. To rozwiązanie na swojej stronie szerzej opisała Mama Marketing. Działający na podstawie chmury obliczeniowej system oznacza z angielskiego Software as a Service, czyli wprost tłumacząc na polski – oprogramowanie jako usługa. Jest on dostarczany w postaci gotowej aplikacji, przeznaczonej już do użytkowania. Rozwiązanie to jest płatne za abonamentem lub jednorazową opłatą w celu uzyskania licencji. W przypadku otwartego oprogramowania każdy właściciel strony odpowiada za nią sam, w przypadku oprogramowania SaaS odpowiedzialność ta przełożona jest na dostawcę. Oznacza to, że w przypadku awarii firma ta zobowiązana jest naprawić usterkę. Przyszły właściciel nie musi tu również inwestować w indywidualny hosting, na którym będzie przetrzymywał pliki strony, gdyż wszystko to przechowywane jest na serwerach dostawcy systemu. Budowanie sklepu internetowego jest tu o wiele szybsze i przyjemniejsze, wystarczy wprowadzenie treści, produktów i wykonanie podstawowych konfiguracji m.in. bramek płatności, operatorów przesyłek, cen produktów itd. Każdy bez większej wiedzy technicznej poradzi sobie w użytkowaniu.
Czy może jednak sklep pisany od podstaw?
Jest jeszcze trzecia, alternatywna opcja dla tych, którzy nie chcą korzystać z systemów open source, jak i systemów SaaS, a jest to oczywiście sklep internetowy pisany od A do Z na zamówienie. Jedyne co należy wtedy zrobić to znaleźć odpowiedni, doświadczony softwarehouse, który na podstawie skonsultowanych wymagań zrealizuje indywidualny sklep internetowy. W ten sposób jako klienci uczestniczymy od początku do końca w procesie i mamy ogromny wpływ na kreację i efekt finalny. Sklep internetowy może być dokładnie, taki jak zapragnęliśmy i posiadał wyłącznie niezbędne funkcje, co daje gwarancję lepszego zoptymalizowania i dostosowania do charakteru firmy.
Ostateczna decyzja należy do właściciela firmy i musi mieć on oczywiście na uwadze nie tylko budżet, przeznaczony na samą budowę strony dla sklepu internetowego, lecz również kwestie związane z późniejszą jego obsługą.